נני מרקינה (Nani Marquina) היא דמות מפתח בתעשיית יצור השטיחים הבינלאומית. מותג השטיחים שהקימה בספרד ב-1987 שינה בשלושת העשורים האחרונים את היחס של עולם העיצוב המודרני לכל מה שקשור לשטיחים. מרקינה היא דוגמה למעצבת-על ולאשת עסקים עם שאר רוח וחזון אידיאולוגי ברור. אנו מביאים כאן קטעים מתוך ראיון שנערך איתה ופורסם במגזין באתר קבוצת העיצוב BENE.
מתי גילית את אהבתך לעיצוב?
“העיצוב תמיד היה חלק גדול מחיי הבית והמשפחה שלנו, מאז שהייתי ילדה. אבי היה מהמעצבים התעשייתיים הראשונים בספרד, מדי יום הוא היה חוזר הביתה עם עיצובים חדשים שיצר, ובעצם הוא הוא העביר לי את התשוקה הגדולה לעיצוב. עיצוב שטיחים לא היה החלטה שקיבלתי בן לילה. התחלתי לעבוד כמעצבת פנים, עיצבתי הדפסים לעיצוב פנים ועם הזמן גיליתי את הפער בין יצירת שטיחים לעיצוב עכשווי והבנתי שזאת זירה שמעניינת אותי לפעול בה. ב-1987 הקמתי את מותג השטיחים.”
איך היית מגדירה את הייחוד של השטיחים של nanimarquina?
“אנו חוקרים ומעצבים שטיחים בדגש על חומרי גלם ועל תהליכי ייצור מסורתיים. באמצעות כל שטיח אנחנו מספרים סיפור שגדול מסך חלקיו וחומריו. אני מאמינה שהתשוקה שלי לאמנות והאופן בו אני משתאה מהטבע מגדירים את מהות העבודה שלי.”
מה עומד מאחורי קולקציית CERAS?
“פרוש המילה CERAS בספרדית הוא שעווה. כמו צבעי שעווה שילדים מציירים בהם. אפשר להגיד שהקולקציה התחילה ממשחק של רישום של פסים, כמו בציורי ילדים, בצבעים פשוטים הלוך ושוב. היה לנו חשוב להשתמש בצבעוניות בסיסית והרמונית, והתוצאה היא שטיחים, שאפשר לשלב ביניהם ולהציבם זה לצד זה או זה על גבי זה, עם אופי מאד ים תיכוני.”
מה הייחוד של קולקציית Re-Rug?
“הקולקציה הזאת לוקחת צעד קדימה את העיסוק בקיימות ואת המחשבה על כדור הארץ והסביבה. החלטנו שבקולקציה החדשה יעשה שימוש בשאריות הצמר שנצברו אצל הספקים של המותג. היוזמה הזו היא תוצאה של תהליך מחקר ארוך, כשהאתגר שבו היה לשחזר את הצמר הזה ליצירת חוט חדש המתאים לאריגה. הבנו ששטיחים מסוג כזה שעושים שימוש בצמר שעובד מחדש, מצמצמים את כמות הפסולת הנזרקת, מאפשרים יצור שלא מתחיל לגמרי מאפס, ובשל כך מצמצמים את פליטת הפחמן הדו חמצני -CO2.
“במקום לנסות למיין את הערמות ההטרוגניות של צמר בלתי ניתן לסיווג, בחרנו לקבל אותם כמו שהם ולגרוס אותם. התוצאה היא שטיח עם אפקט שיש תוסס ייחודי. מה שהפך לסימן ההיכר של הקולקציה הזו, הוא הכוונה לשמר את חוסר הסדירות והעושר הצבעוני של שאריות הצמר. אתגר זה הוביל אותנו להתנסות בתהליכים חדשים שבאמצעותם הצלחנו לשמור על מספר צבעים, מהאפור ביותר לצבעוני ביותר. השטיחים נארגים ביד, 50% מחומר הגלם הוא ממוחזר ו-50% ממנו הוא צמר ניוזילנדי באיכות על”.
מה מאפיין את הקולקציה Colors?
“אנחנו מציגים אוסף שטיחים שכל אחד מהם מאופיין בצבעוניות אחת בולטת, חזקה ורוויה. הצבעוניות הזאת היא פרשנות מופשטת לצבעים שאפשר למצוא בטבע. אני מאמינה שכל צבע מייצג תחושה ולכל תחושה יש צבע משלה. צבע הוא אחד ההיבטים החשובים ביותר בשטיחים שלנו ואיתו המחשבה על מה הם גורמים לאנשים להרגיש. תהליך בחירת הצבע הוא אחד הצעדים הבסיסיים ביותר בעיצוב שטיחים, כדי לוודא שאנחנו באמת מתקשרים את מה שאנחנו רוצים.”
איך מצאת ברחבי העולם את השותפים והמקומות לייצור השטיחים?
“אנחנו מוצאים את השותפים שלנו בטיולים במדינות כמו הודו, מרוקו, פקיסטן ונפאל. כל אחת מהמדינות הללו נתנה לי השראה והרחיבה את הידע שלי. אנו מחפשים דוגמאות לנולים עתיקים ומסורתיים, ושמחים לפגוש בעלי מלאכה עם ידע מקומי והבנה בטכניקות אריגה ותהליכי עבודה. לאחר מכן, זה תלוי במוכנותם לעבוד איתנו ולפתוח את הראש כדי לחקור רעיונות ובקשות חדשים.
תהליך הייצור הוא שיתוף פעולה בין הצרכים שלנו לבין הכלים והידע של בעלי המלאכה והאנשים המעורבים. הידע המסורתי שלהם חשוב לנו מאוד, כי אנחנו תמיד מנסים להחיות שיטות עבודה מסורתיות. עבורנו, השטיחים הטובים ביותר הם אלה שנעשו בעבודת יד, ואלה שנדרש זמן רב כדי ליצור אותן הם המוערכים ביותר.”
כל הייצור שלך הועבר למדינות מתפתחות. איך מתמודדים עם תנאי עבודה מקומיים ובעיות חברתיות?
” שנה לאחר ביקורי הראשון בהודו, הוקם ארגון Care & Fair במטרה להפסיק את עבודת הילדים והעסקתם בייצור שטיחים. לפני חמש שנים יצרנו את פרויקט קאלה בשיתוף Care & Fair, ובמסגרתו מכל קניה של שטיח של המותג שלנו, מועבר סכום כסף שמאפשר לילדים בגילאי 10-15 ללכת לבית ספר. כיום התמיכה שלנו מספיקה למימון חינוך לכ-600 ילדים. אני רואה חשיבות רבה לאחריות חברתית וסביבתית.”
איך באה לידי ביטוי הדאגה לסביבה ב- nanimarquina?
“דאגה לסביבה הוא אחד מערכי המפתח של המותג. אנחנו משתמשים, למשל, בחומר כביסה טבעי ונטול כימיקלים שגם מסייע לשמירה על הצבעים, הברק והרכות של הבד, וגם מתחשב בסביבה. בנוסף אנחנו שואפים לשפר את עבודתנו באמצעות שימוש במוצרים מתכלים וממוחזרים, תוך התנסות בסוגי הטקסטורות השונים שהם מציעים.
העניין שלנו במיחזור הביא אותנו למשל לייצר מאז 2004 את שטיח Bicicleta העשוי מ- 100% חומר ממוחזר. הרעיון לשטיח הגיע אלינו במהלך אחד מטיולינו להודו כשחקרנו את האפשרות להשתמש בגומי ממוחזר ליצירת מרקמים חדשים. כיוון שאופניים הם צורת התחבורה הפופולרית ביותר במדינה, חשבנו להשתמש בפנימיות של גלגלי האופניים. כל זאת מתוך הבנה כי שינויי האקלים והאחריות לעתיד כדור הארץ שלנו נמצאים בידינו.”
מה היתרונות בעבודה משותפת עם מעצבים בינלאומיים?
“כשמוחות יצירתיים שונים עובדים יחד, צצים הרבה מאד רעיונות חדשים, וזה מאד מעשיר ומפרה. המחשבות והגישות של מעצבים אחרים כלפי שטיחים מועילות מאוד, דווקא כי הם לא מכירים את הקשיים של הכנת שטיח ולכן לפעמים הם הרבה יותר יצירתיים וחדשניים.”